POI >> Home >> Tracks >> No category >> Summercamp Friesland 1996
English

Map

Journey log

You have a very long list of waypoints or more. Should you want to see them all, please click here
17:30
NL - Netherlands 52.53369,4.77584 Add a place
Markenbinnen, Netherlands
  • River Enge Stierop, 80 m
  • Area Stierop, 80 m
POIs nearby
Eindelijk zijn we weer terug op de Stierop. We hebben de BM snel afgetuigd en klaar gemaakt voor een paar weken rust. Daarna hebben we ons over laten zetten, maar we konden het toch niet laten om nog even achterom te kijken. Na 13 dagen van uittesten, kunnen we zeggen dat de BM het goed houdt, we kunnen tevreden zijn over ons werk en we kunnen nog naar een leuk restant van het zomerseizoen vooruit kijken.

16:00
NL - Netherlands 52.38629,4.89544 Add a place
Amsterdam-Noord 5, Netherlands
Along Noordzeekanaal
  • Lake IJmeer, 500 m
POIs nearby
De sluis hebben we achter ons gelaten en dus ook het laatste obstakel. Onderweg hebben we nog even gebeld, zodat we op de Stierop opgehaald konden worden.

13:55
NL - Netherlands 52.38182,4.96067 Add a place
Schellingwoude-Wijkergouw, Netherlands
Along Buiten IJ and IJ
POIs nearby
Doordat alle jachten nog voor de brug lagen, hadden wij een privéschutting. Na de sluis hebben we nog even vastgemaakt om het thuisfront te bellen. Vervolgens hebben we onze reis over het Noordzeekanaal vervolgd, ook hier werd de BM van alle kanten door de golven getest. We waren dan ook blij dat we af konden buigen naar de Zaan. Voor de eerste brug hebben we onze mast laten zakken, om zonder verder oponthoud na de sluis door te kunnen varen. Bij de sluis hadden we nog even tijd, en dit was dus een goed moment om even een bruine te leggen in een eetcaf�.

13:50
NL - Netherlands 52.37866,4.96706 Add a place
Schellingwoude-Kweeklust, Netherlands
POIs nearby
We hebben de Schellingwoudebrug zonder verdere bijzonderheden bereikt en hier nemen wij afscheid van onze konvooibegeleider, de Ware Jacob met bemanning, zij maakten rechtsomkeert en vervolgden hun vakantie. Bij de Schellingwoudebrug lag een hele stoet jachten te wachten, maar wij konden er onder door en gingen door naar de Oranjesluizen.

09:50
NL - Netherlands 52.32779,5.14194 Add a place
Muiderberg, Netherlands
Along Train Amsterdam-Zwolle
De Gulp (doopnaam BM) gooide als eerste los om de thuisreis af te maken, gevolgd door de Ware Jacob, die de box nog uit moest. Buiten de haven zag het er een stuk beter uit dan gisteren en we stoomden, in het zog van de Ware Jacob, op naar de Stichtsebrug. Van hieruit zagen we het Gooimeer, wat ook wel meeviel, dus lekker door gemoterd naar de Hollandsebrug. Vlak voor de brug en dus ook vlak boor het IJsselmeer, begon de motor te stotteren en met vol gas gingen we maar half gas, reden genoeg dus om dit de Ware Jacob duidelijk te maken. Toen deze vaart geminderd had en wij langszij kwamen, liep de motor echter weer gewoon, toch werd besloten, dat wij voorop zouden gaan varen. In deze volgorde gingen we het IJsselmeer op. Hier was het water nog woeliger en dus ging de Ware Jacob toch maar weer voor. We staken de vaargeul over om het prikkengeultje vlak onder de wal te nemen. Dit geultje lag echter zo vol met boeien, dat we er geen touw aan vast konden knopen, aan welke kant we er langs moesten. Aangezien de Ware Jacob dieper steekt dan de Gulp, gingen wij voor hen varen. Aan ons konvooi had zich inmiddels ook al een motorboot gevoegd, die kennelijk ook niet helemaal begreep wat hier de bedoeling van was.

13:30
NL - Netherlands 52.25502,5.38154 Add a place
Spakenburg, Netherlands
Along Harbour Spakenburg
POIs nearby
In Spakenburg paste de Ware Jacob nog in een box, maar de BM niet meer en we hebben hem dan ook maar dwars voor de boxen gelegd. We waren de boot aan het afmeren, toen er muziek tot ons doordrong, FEESTWEEK?? Ja, zo ongeveer wel, er was namelijk kermis.

12:20
NL - Netherlands 52.2566,5.45231 Add a place
Nijkerk (4 km), Netherlands
Na de sluis hebben we even vast gemaakt om te reven. We lagen er nog maar nauwelijks, of me moesten even hard schelden naar een ontzettende idioot met een motorboot, die volgas de sluis uitkwam. Het reven had op dit stuk weinig zin gehad, want we zaten in de afdekking en als we dan wind vingen, dwong de fok ons af te vallen. Na een tijdje proberen hebben we toch maar de bub gestart, om Freeks ouders in te halen. Vervolgens draaiden we helemaal de wind in en we besloten, na een natte kennismaking met de golven, om maar naar Spakenburg te gaan.

11:45
NL - Netherlands 52.26322,5.47231 Add a place
Nijkerk (4 km), Netherlands
POIs nearby
Voor de Nijkerkersluis moesten we even op de volgend schutting wachten.

10:35
NL - Netherlands 52.27257,5.53127 Add a place
Horst (5 km), Netherlands
POIs nearby
Toen dit achter de rug was, hebben we losgegooid en in de haveningang het zeil gehezen. Wij zeilden net ietsje harder dan de Ware Jacob. Vervolgens kregen we een stuk hoog aan de wind, waarbij wij het grootzeil niet geheel konden aantrekken en zodoende al snel achterop raakten.

17:40
NL - Netherlands 52.31648,5.56166 Add a place
Horst, Netherlands
POIs nearby
Eindelijk kon Ruud zijn vader bellen. De sluis van Harderwijk bleek over prima faciliteiten te beschikken en Ruud rende naar de telefooncel. Toen hij samen met Job naar beneden kwam, keken ze alsof er daarboven een wonder was gebeurd. "Het is gewoon heet in de telefooncel." meldden Job en Ruud ons. En inderdaad, we kunnen nou niet echt terugkijken op het meest zonovergoten kamp dat we ooit gehad hebben. Na het oponthoud bij de sluis zeilden we in één keer door naar onze ligplaats te Strand Horst. Hier zou Jan Boon ons ook gemakkelijker kunnen oppikken.

14:00
NL - Netherlands 52.54478,5.85606 Add a place
Kampen (4 km), Netherlands
Along Drontermeer
  • Woods Revebos, 900 m
POIs nearby
In de regen kwamen we aan bij de Roggebotsluis, waar we even moesten wachten. Tijdens deze korte stop klaarde het weer op. Dit ging zo snel dat we even later in ons t-shirt konden zeilen. Bij de Elburgerbrug moest de Ware Jacob even flink toeteren, omdat de brugwachter lag te slapen. Met een kort handgebaar maakte hij ons duide�lijk, dat hij ons gezien had. Zelfs toen duurde het nog een hele tijd, voordat hij de brug opendeed. Toen we langs het jamboreeterrein voeren, konden we opeens weer zeilen. Dit betekende dat ook de radio weer aankon, zodat we de finale van Wibledon konden volgen. Genietend van het lekkere zonnetje en de geweldige partij tennis die Krajicek ons bezorgde, viel de lange zeiltocht ons een stuk lichter. Voordat we het wisten konden we de vage contouren van Harderwijk onderscheiden.

13:30
NL - Netherlands 52.58094,5.80936 Add a place
Ens (6 km), Netherlands
POIs nearby
Na de bocht om gezeild te zijn, leek de situatie hopeloos. Uit bittere noodzaak moesten we de bub aanzetten. Met het mooie weer leek het ook gedaan, want grijze wolken doemden op aan de horizon. Even later regende het inderdaad.

12:00
NL - Netherlands 52.61139,5.74688 Add a place
Nagele (4 km), Netherlands
Along Schokkerhaven
Na een ongelooflijk lange vaart gebubd te hebben, kwamen we aan in Schokkerhaven. Deze haven gaf ons toegang tot het Ketelmeer. Al onze verwachtingen over het zeilen op het Ketelmeer bleken op een grote teleurstelling uit te lopen. Er stond bijzonder weinig wind en de BM was niet vooruit te branden, laat staan de Ware Jacob (zo heette de boot van Freek z'n ouders).

08:45
NL - Netherlands 52.6947,5.96008 Add a place
Vollenhove, Netherlands
  • Lake Vollenhovermeer, 200 m
We vertrokken na een woelige nacht lekker vroeg, om maar zo snel mogelijk Harderwijk te bereiken. Maarten ontdekte dat zijn onderbroek roze was geworden. Hij was die avond daarvoor met zijn natte onderbroek in zijn slaapzak gekropen en die gaf af. Vandaag moesten Freek en Ruud afscheid nemen van Job en Maarten, om daarna de BM naar de veilige thuishaven, de Stierop, te zeilen. Toen iedereen zijn rotzooi had opgeruimd vertrokken we stilletjes. We volgden de boot van de ouders van Freek. Het eerste stuk ging vrijwel tegen de wind in en we hoopten, omdat de wind naar het noorden draaide, dat we de Randmeren gemakkelijk konden zeilen.

22:00
NL - Netherlands 52.72473,5.95335 Add a place
Blokzijl, Netherlands
Freek Ruud en Job gingen een poging wagen om langs de security te glippen en zich bij de feestgangers te voegen. Om ongezien bij de feesttent te komen moest je of over het sportveld of door een graanveld kruipen. De keus viel op het graanveld; achter elkaar, om maar één spoor na te laten, werd het veld doorkruist door dit trio en ze stonden plots voor een vochtig obstakel: een sloot. Freek sprong er zonder moeite overheen, op de voet gevolgd door Job, die goed neerkwam, maar acheruitgleed, dat resulteerde in twee natte poten. Ruud sprong hierna vol op de kant en werd verder geholpen door Freek. Hierna werd een bezoekje gebracht aan de brandnetels ter plaatse, om uit het zicht van de BVD te blijven. Normaal was al een tijdje bezig, maar het was nog te licht om naar binnen te sneaken. Het was dus wachten op de schemering: midden op het sportveld, achter een reclamebord. Als het eindelijk donker begint te worden, begeven ze zich steeds dichter naar de feesttent. Na het volgende obstakel: een hek, dat doorliep tot de sloot, voorbij gekomen te zijn, tijgeren ze door het gras naar een truck. Na tot de conclusie gekomen te zijn, dat iedereen dronken in en uit liep, voegen deze drie zich in het publiek, door net te doen alsof ze met een lege blaas uit het bos komen.

17:15
NL - Netherlands 52.72605,5.95914 Add a place
Blokzijl, Netherlands
POIs nearby
Na een lange dag zeilen hebben we dan toch onze eindbestemming voor de komende twee dagen bereikt, Blokzijl wel te verstaan. We lagen eerst een tijdje voor de sluis, maar daarna vonden we al snel een plaatsje in de haven, waar we konden afmeren. Daar deden we eerst inkopen en bezochten we de plaatselijke openbare toiletten. Ondertussen kregen Job en Ronald door twee blauwe meisjes een krant in hun handen gedouwd. Het bleek feestweek te zijn in Blokzijl! Natuurlijk was ons de ongekend grote kermis (een draaimolen en een oliebollenkraam) opgevallen maar dat bracht ons niet op het idee dat het misschien feestweek was.

15:30
NL - Netherlands 52.80792,5.92107 Add a place
Ossenzijl, Netherlands
POIs nearby
Ja, eindelijk mag Freek zijn krant kopen. In Ossenzijl moesten we even wachten op de brugbediening, zodat Freek de tijd had een AD'tje te kopen. Zo wisten we hoe het weer in de rest van Europa was, maar we waren ook weer helemaal bij wat betreft Wimbledon en de Tour. Freek zei dat we nu door een mooi stukje zouden gaan. Plotseling realiseerden we ons, dat we Frysl�n uit waren en we ons bevonden in Overijssel, waar volgens de krant de mensen eerder stierven. Dit verklaarde meteen alle grafbekken die ons op de fiets passeerden, later bleek het echter gewoon Nationale Fietsdag te zijn. We voeren vervolgens langs leuke plaatsjes als Wetering en passeerden alle�maal giga-boerderijen. Maarten verklaarde dat hij bij het zien van zulke grote woningen alleen enorm jaloers kon zijn.

15:00
NL - Netherlands 52.83624,5.9362 Add a place
Oldemarkt (3 km), Netherlands
POIs nearby
Zo rond deze tijd lagen we in de Linthorst Homansluis, waar Freek geen krant kocht want die kocht hij in Ossenzijl.

12:15
NL - Netherlands 52.8732,5.82327 Add a place
Defsttrahuizen, Netherlands
POIs nearby
Al in Echtenerbrug waren. Die brug werd daar alleen pas om één uur bediend, dus moesten we drie kwartier wachten. Job, Ruud en Maarten gingen dus nog het één en ander inslaan bij de plaatselijke supermarkt. Maarten hoorde dat we het laatste kratje met gemak konden betalen van al het statiegeld dat we bij elkaar gespaard hadden, dus gaf hij het geld dat hij apart had gehouden voor bier uit aan snoep. Daarna gingen de meesten nog even snacken. Er was zowaar ook weer zon dus Freek toverde zijn zonnebril eindelijk tevoorschijn.

11:45
NL - Netherlands 52.87763,5.80971 Add a place
Defsttrahuizen, Netherlands
Dat Tjeukemeer viel ons ontzettend mee! Omdat we inderdaad halve wind konden zeilen, gingen we er met een noodvaart overheen. Het ging zelfs zo snel dat we om...

11:40
NL - Netherlands 52.88679,5.73735 Add a place
Oosterzee (3 km), Netherlands
Along Follegeasleat/Follegasloot
POIs nearby
We voeren het plaatsje Follega voorbij. Na dit plaatsje wachtte het Tjeukemeer op ons...

08:40
NL - Netherlands 52.96699,5.41961 Add a place
Workum, Netherlands
POIs nearby
We waren inderdaad vroeg opgestaan en hadden geen tijd gehad om uitgebreid te douchen. Het mooie van de route die we hadden uitgestippeld, we hadden namelijk besloten om Hindeloopen en Stavoren maar over te slaan, was dat we een heel stuk halve, ja zelfs ruime wind, konden zeilen. We pakten een stukje Heegermeer mee waar ons op viel dat het zo rustig was. De enige hindernis die we nog moesten nemen was het Beuke, eh... Tjeukemeer. We gokten erop dat we met halve wind over het meer konden zeilen, de wind was inmiddels ook aangesterkt dus dat zou lekker opschieten.